[BTK] Richard Osman: A csütörtöki nyomozóklub

“Társasági élet egy kis vérrel kombinálva. Jó móka.”


Egy ismerősömmel épp a közelmúltban beszélgettünk arról, hogy bár mind a ketten imádjuk Fredrik Backman regényeit és szívesen ajánljuk is őket az ismerőseinknek, egyszerűen nem tudunk referenciapontként megadni egy másik szerzőt, akihez hasonlítana a stílusa. Most viszont A csütörtöki nyomozóklubot elolvasva azt kell mondjam, hogy Richard Osman a brit Backman.

Aki ismer, az sejtheti, hogy egy ilyen kijelentés után csakis annak adhatok hangot, hogy mennyire tetszett Osman debütálókötete, és így is van: ez a detektívtörténet az idei olvasmányaim között mindenképpen toplistás. Számomra a regény mind karakteralkotásában, mind struktúráját tekintve Backmant idézi: egy jól körbehatárolható közösségen belüli eseményekre fókuszál, a történéseket epizodikusan, váltott szemszögből ismerhetjük meg, a fejezetek pedig rövidek, pörgősek. Osman stílusára is jellemző az a fajta váratlan, merész humor, amit én a svéd szerzőnél is imádok, és ehhez természetesen hozzájön még a tipikusan brit hangvétel. Ezeknek köszönhetően A csütörtöki nyomozóklub csak úgy olvastatja magát.

A kötetet ezen felül a főszereplők teszik különlegessé; négy központi figuránk – Elizabeth, Joyce, Ibrahim és Ron – ugyanis egy nyugdíjasotthon lakója. Az első pillantásra akár teljesen ártalmatlannak tűnő idősek csütörtökönként összeülnek és “Beszélgetés a japán operáról” fedőnév alatt megoldatlan bűntények aktáit böngészik át és megpróbálják megoldani az ügyeket. Egy gyilkosság következtében azonban a szellemi torna hamarosan valódi nyomozássá változik, és szereplőink egyenesen az események közepébe csöppennek – vagyis talán inkább pontosabb azt mondani, hogy megtalálják a módját annak, hogy a dolog sűrűjében legyenek.

A klubot tagjainak sokszínűsége teszi szerethetővé: Joyce karaktere Miss Marple aranyos kotnyelességét juttathatja eszünkbe, Elizabeth titokzatos múltja végig fenntartja az olvasó érdeklődését, Ibrahim módszeressége elengedhetetlen a nyomozás sikeréhez, Ront pedig jellemének kettőssége teszi érdekessé: egyszerre hangos “bajkeverő” és támogató barát. Mellettük fontos szerepet játszik még a két rendőr, Donna és Chris is, akik bár próbálnák tartani magukat az előírásokhoz és a szakmai elvárásokhoz, akaratlanul is a nyomozóklub tiszteletbeli tagjaivá válnak. Én a magam részéről az Ove óta nagy rajongója vagyok az idős főszereplős történeteknek, és ebben a történetben is az fogott meg talán leginkább, hogy a szerző az idősebb generáció tagjait helyezte a középpontba.

A regény alapvetően kellemes hangvételű, de komolyabb társadalmi témák is előkerülnek benne, mint például a bűnüldözési rendszer tökéletlensége, az emberek változásra való képessége és az ennek következtében nyert feloldozás, valamint a generációk közötti kapcsolat. Úgy gondolom, kortárs szerzők esetében sokszor ott van a fejükben egy lista, hogy miket is illene megjeleníteniük a történetükben, és sajnos többször futottam már bele olyanba, hogy az író akkor is beletuszkolt egy-egy jelenkori témát a regényébe, ha az a cselekmény szempontjából semmit nem adott hozzá a történethez és épp ezért nem is lett kellően kidolgozva. Csak ki lehetett pipálni, hogy ott van, nem érheti szó a ház elejét – nagyjából olyan, mint egy gyors márkamegjelenítés egy-egy filmben, amikor a kamera ráközelít mondjuk egy étteremlánc cégérére, de jelentősége nincs a dolognak. Osman regénye azért tetszett különösen, mert ha hozzányúlt egy témához, annak oka volt, azzal látszott, hogy valóban akar és tud is foglalkozni, nem csak egy kötelező adalék.

Én már most lelkesen várom Richard Osman következő kötetét, nem is beszélve az adaptációról, ami remélhetőleg szintén nem várat majd soká magára – a filmes jogok Spielbergnél vannak, benne pedig biztosan nem fogunk csalódni.

Idézetek

Több jó okom is volt arra, hogy hozzámentem Gerryhez, és a családneve csak egy volt az előnyök hosszú listáján.

Nem akarok beképzeltnek tűnni, de inkább Ian Venthamet tegyék hullazsákba és dugják be a halottkém furgonjába, mint engem.

Ehelyett csak egy fiatal ügyeletes őrmester van ott, aki úgy tesz, mintha nem pasziánszozna a belügyminisztérium számítógépén.


Könyv adatlap

Megvásárolható
Agave

Molyos adatlap

Beleolvasó

Egy békés nyugdíjasotthonban négy valószínűtlen barát minden csütörtökön összeül, hogy megoldatlan gyilkosságokról beszélgessenek.

Amikor kegyetlen gyilkosság történik a saját otthonukban, a csütörtöki nyomozóklub hirtelen egy aktív nyomozás középpontjában találja magát.

S bár Elizabeth, Joyce, Ibrahim és Ron már a nyolcvanhoz közelítenek, van még pár trükk a tarsolyukban, amire senki sem számít.

Vajon képes ez a furcsa, de végtelenül imádnivaló csapat elkapni a gyilkost, mielőtt túl késő lenne?

Richard Osman első regénye a megjelenését követően azonnal elnyerte az olvasók és kritikusok tetszését, ráadásul sorra döntötte meg az angol könyvpiac rekordjait. A csütörtöki nyomozóklub több mint 1 millió példányos eladásával 2020 legnagyobb debütálása lett, hosszan vezette a sikerlistákat, a filmjogokat pedig Steven Spielberg vette meg.

Rating: 5 out of 5.

Író
Richard Osman

Cím
A csütörtöki nyomozóklub

Eredeti cím
The Thursday Murder Club

Kiadó
Agave

Kiadás éve
2021

Oldalszám
368

Fordító
Orosz Anna

ISBN
9789634199236


Blogturné és nyereményjáték

A könyv főszereplői idős emberek, ezért olyan tv sorozatok főszereplőit keressük, amelyekben idősebb szereplő oldotta meg bűneseteket. Minden állomáson találtok egy képet, ez alapján írjátok meg a keresett szereplő nevét!

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

A nyereményjáték ezen a linken érhető el

Az én állomásomhoz tartozó kép:

Állomáslista
Blogturné Klub
június 23. A Szofisztikált Macska
június 25. Flora the Sweaterist
június 27. Spirit Bliss Sárga könyves út


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s