Mario Escobar – Auschwitzi ​bölcsődal

“Sár, szögesdrótba vezetett áram, édeskés halálszag – ez volt Auschwitz, és az emléke is mindmáig az.”



Író: Mario Escobar

Cím: Auschwitzi bölcsődal

Kiadó: Kossuth

Kiadás éve: 2019

Oldalszám: 256

A könyv ITT megrendelhető.


Fülszöveg

A ​regény egy német ápolónő igaz történetén alapul, akit öt gyermekével és férjével hurcoltak Auschwitz Birkenauba. Helene Hanemann árja németnek számított, így rá nem vonatkoztak a faji törvények, férje azonban cigány származású volt – egyébként hegedűművész –, így ő és a gyerekek is a náci faji törvények hatálya alá tartoztak. Amikor a Gestapo tisztjei megjelentek a lakásukon, hogy elvigyék a családot, Helenére nem terjedt ki a deportálási parancs. Maradhatott volna, de ő családjával tartva, önfeláldozó módon osztozott sorsukban.

Megérkezve a birkenaui táborba, rögtön szembesültek a kíméletlen körülményekkel, a mindennapi élet-halál küzdelemmel. Egy napon azonban új orvos érkezett Auschwitzba, Josef Mengele, akinek az a különös ötlete támadt, hogy létesítsenek óvodát és kisiskolát a táborban, s ennek Helene legyen a vezetője. Ez a nem mindennapi vállalkozás határozta meg aztán a Hanemann család sorsát.

Az angol nyelvterületen nagy sikernek örvendő könyv – melynek kiadási jogait további tíz ország vette meg – izgalmasan meséli el e megrázó történetet, amely az emberi hősiesség gyönyörű példája, és amelyben a tragédiák mellett a remény is felcsillan.


Elhurcolás, embertelen elszállítás bűzlő vagonokban, kegyetlen bánásmód, kihasználtság, emberkísérletek, kényszermunka és végül a gázkamrák – ezek jellemzik a második világháború koncentrációs táborait. Az Auschwitzi ​bölcsődalban azonban az árja németnek számító Helene Hanemann naplótöredékein keresztül a táborok történetének egy kevéssé ismert részletét ismerhetjük meg: az Auschwitzban létesített óvoda történetét.

A fülszöveget olvasva merült fel bennem a kérdés: vajon miért akart a kegyetlenségéről és emberkísérleteiről hírhedt Josef Mengele óvodát és iskolát létesíteni Auschwitzban? Ez az állítás olybá tűnt ellentmond mindannak, amit a koncentrációs táborokról tudtam. Az óvoda emberségesen és mindennapian cseng, holott a táborok az embertelenség és a földi pokol megtestesítői voltak. Hogyan lehetséges tehát összeegyeztetni két ennyire eltérő dolgot? Hogy fér meg egymás mellett az őrült fanatizmus és a köznapi normalitás?

A válasz az, hogy sehogy. Bár az óvoda elsőre valóban ártatlan helynek tűnik, a háború bemocskolja, elkerülhetetlen megfertőzi, nem a jó szándék, hanem az igazsághamisítás és a személyes ambíció hozza létre. Bár Escobar regénye elsősorban Helene Hanemann emléke előtt tiszteleg, engem elsősorban nem is az ő személyes története, hanem az óvoda léte és sorsa érintett meg igazán, valamint az édesanyák dilemmája: elengedjék-e a gyermeküket vagy sem?

A foglyok barakkjai a fertőzés melegágyai voltak, a szigetelés hiányában betört a hideg, az eső, az élelmezés silány volt, így nem csoda, hogy rengetegen estek ágynak vagy ragadta el őket a tífuszjárvány. Aki megbetegedett, azt kórházba szállították, és ha ott pár nap alatt nem állt lábra, kiszelektálták és a biztos halál várt rá egy gázkamrában. Ezek elől a rémségek elől jelenthetett védelmet az óvoda: a gyermekek valamivel több ételhez jutottak, egy jobban szigetelt, a lehetőségekhez mérten normálisabb közegben tölthették a napot, játszhattak a többiekkel. Melyik édesanya ne akarná megmenteni a gyermekét az éhhaláltól vagy a megfagyástól, ha lehetősége adódna rá? És egy olyan helyen, mint a koncentrációs tábor, melyik anya engedné el, akár egy pillanatra is, könnyű szívvel a gyereke kezét? Ki merné őt elengedni egy olyan óvodába, ami Mengele kezdeményezésére alakult?

A regény formáját tekintve Helene naplórészleteiből áll össze, és ebből adódóan az elbeszélés inkább epizodikus, egy-egy kiragadott eseményt ábrázol, melyek a végén puzzle-darabokként állnak össze és adják ki a történetet. Az Escobar által alkalmazott elbeszélésmód nagy hátránya sajnos az, hogy az események láncolatára koncentrál az individuum helyett, és bár a második világháborús koncentrációs táborok borzalmai mindenképpen megrázóak, az Auschwitzi bölcsődal egyszerű nyelvezete és a részletes leírások hiánya miatt szerintem nem fog mindenkit olyan mélyen megérinteni, mint a témában írott egy-egy másik könyv. A fókusza miatt viszont úgy gondolom, hogy a regény a kisgyermekeseknek kifejezetten nehéz olvasmány lehet.


Blogturné és nyereményjáték

Mindegyik blogon olvashatsz egy témájában hasonló könyvből vett idézetet. A te feladatod az lesz, hogy beírd a Rafflecopter dobozba a könyvet és szerzőjét, ahonnan az idézet származik.  A turné végén egy könyv kerül kisorsolásra a Kossuth Kiadó jóvoltából! 

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

A nyereményjáték ezen a linken érhető el

Az én állomásomhoz tartozó idézet pedig a következő:

A koncentrációs táborokban, ezekben az élő emberekkel kísérletező laboratóriumokban, például szemtanúi lehettünk annak, ahogy egyes rabtársaink úgy viselkednek, mint a disznók – mások pedig úgy, akár a szentek. Az ember számára mindkét út nyitva áll, az pedig, hogy melyiket választja, éppenséggel az ő döntése vagyis nem a körülményeken múlik.
A mi generációnk realista: rádöbbentünk, milyen is valójában az ember. Végtére is az ember találta föl az auschwitzi gázkamrákat, de ugyanúgy az ember volt az, aki emelt fővel belépett ezekbe a kamrákba, a Smá, Jiszráél imájával az ajkán.

A turné állomásai
Október 26. – Zakkant Olvas
Október 28. – Spirit Bliss Sárga könyves út
Október 30. – Könyvvilág
November 2. – Csak olvass! 
November 3. – Könyv és más
November 4. – Flora the Sweaterist
November 6. – Kelly & Lupi olvas
November 8. – Utószó

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s