Ray Bradbury – Az illusztrált ember

Megrándult, és mellkasán üres űr tátongott, csillagok és sötétség, mélységes mély sötétség, és valami mozgott a csillagok között, valami zuhant a feketeségben, zuhant, én meg figyeltem…


Író: Ray Bradbury

Cím: Az illusztrált ember

Kiadó: Agave

Kiadás éve: 2019

Oldalszám: 288

A könyv ITT megrendelhető.


Fülszöveg

Az illusztrált ember nemcsak attól más, hogy az egész testét képek borítják, hanem attól is, hogy ha az ember sokáig nézi, akkor ezek a képek életre kelnek és történeteket mesélnek jelenről és jövőről. Baljós, óva intő tanulsággal.

A történetek akár a Földön játszódnak, akár a Marson, középpontjukban mindig az ember áll. Az ember, aki akkor is a társát támadja, amikor szkafanderben tehetetlenül sodródik az űrben. Aki a marslakókat is meg akarja téríteni. Aki inkább robothasonmást készíttet, minthogy maga oldja meg az élete problémáit.

Ray Bradbury 1951-ben megjelent második novelláskötete immár évtizedek óta klasszikusnak számít, és mit sem vesztett sem aktualitásából, sem erejéből. Az olvasó ráadásul most új fordításban olvashatja ezeket a felejthetetlen történeteket.


Nem tudom, más könyvmolyok hogy vannak vele, de Ray Bradbury a Fahrenheit 451-gyel már első találkozásunk alkalmával belopta magát a szívembe, Az illusztrált ember pedig mind a fülszöveg, mind a letisztult, de kifejező borító alapján figyelemreméltó olvasmánynak ígérkezett. Igaz ebben a novellafüzérben nem a könyveké a főszerep, de a kép, amelyet az író elénk tár ugyanolyan komor, mint az előbb említett kisregény esetében.

Ha a cselekmény maga nem is igazán ad okot az örömre, a szereplők, leírások és dialógusok kidolgozottsága, egységessége esztétikai kárpótlást nyújt az elmesélt borzalmakért cserébe. Az pedig, hogy a mondatok élvezhetőek maradtak magyar nyelven is, a fordítók munkáját dicséri.

A kötet az epilógus és prológus mellett tizennyolc rövid történetet tartalmaz, melyek mindegyike az illusztrált ember testén található jelenetek egyikét írja le. Bár ezek között akad néhány, amely reménykeltő és pozitív végkicsengésű, a novellák többsége inkább elgondolkodtató. A szerző olyan témákat dolgoz fel, mint a hit és hitetlenség kérdése, a megszállottság, kilátástalanság, őrület, magány, elidegenedés, az emberi civilizáció megrontó ereje, illetve egy történet erejéig megjelenik a könyvégetés is.

Visszatérő motívum a műben a menekülés – térben és időben; a múltba, egy másik bolygóra vagy illúziókba. A menekülésnek akármi is az úti célja, egy dolog állandó: menekülni csak valami elől lehet, ez a valami pedig leggyakrabban az emberek által teremtett fizikai valóság. Egy másik többször is megjelenő téma a generációk közötti kapcsolat, és az ehhez kapcsolódó történetek úgy gondolom különösen érdekesek és tanulságosak lehetnek azok számára, akiknek már vannak gyerekeik vagy gyermekvállaláson gondolkoznak.

Az illusztrált ember képében Bradbury megalkotta a modern világ Kasszandráját, a jóst, akinek képessége nem válik az előnyére. Az ókori jósnő átka az, hogy senki sem hiszi el a jövendöléseit, az illusztrált ember nehézségeit pedig az okozza, hogy az emberek a lelkük mélyén hisznek neki, és épp ezért félnek a történetekben rejlő igazságtól. Félnek – ezért elzavarják; ahelyett, hogy a tanulságból okulva azon fáradoznának, hogy elkerüljék a jeleneteken megelevenedő sorsot.

A címszereplőnk azt állítja, hogy a képeket egy öregasszony festette a bőrőre, de mi tudjuk, hogy valójában minden kis tűszúrás, minden ecsetvonás, minden egyes szó és jelenet Bradbury kezének a munkája. Valójában ő az a látnok, aki szembenézett az emberrel és felismerte benne az embertelent, és le is merte írni, amit látott: azt a jövőképet, amitől bár elborzadunk, beteljesítésén mégis odaadóan dolgozunk.

Bár a novellák közül sok tűnhet túl fantasztikusnak ahhoz, hogy magunkra vonatkoztassuk, ez csupán illúzió. Abban a korban élünk, amikor a technológiának és a természettudománynak olyan határait lépjük túl, amit ép ésszel nem lenne szabad talán még megközelíteni sem: az ember játszik a genetikával, a csúcstechnológiájú fegyverekkel, kockára teszi a társadalmat és a környezetet, amiben él, amiben élnie kell – egy szó mint száz, “kontárkodik,/Kotyvaszt, s magát Istennek képzeli.”

Így hát Bradbury mondanivalója a 21. században talán még fontosabb, mint volt a mű eredeti megjelenésekor, és ha rajtam múlna, mindenkivel el is olvastatnék néhány novellát ebből a kötetből. A világnak kétségkívül szüksége van Bradbury-re és Orwellre, és ők hátra is hagyták nekünk a figyelmeztetést. Már csak rajtunk múlik, hogy odafigyelünk-e rájuk.

Ti milyen regényeket, novellákat olvastok szívesebben: amik menedéket jelentenek a valóságtól vagy amik ráirányítják a figyelmet a valós veszélyekre?


Blogturné és nyereményjáték

A blogjainkon ezúttal egy-egy könyvekről szóló idézetet találhattok meg a szerző korábban megjelent műveiből. Ha szeretnétek nyerni egy példányt a könyvből, nincs más dolgotok, mint beírni a rafflecopter doboz megfelelő helyére annak a könyvnek a címét, amiből az egyes idézetek származnak.

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

A nyereményjáték ezen a linken érhető el

Az én állomásomhoz tartozó idézet pedig a következő:

“Először: tudja-e, miért olyan fontosak a könyvek, mint például ez itt? Mert színvonaluk van. S mit jelent ez a szó: színvonal? Nekem ez a könyv váza, a lelke. Ennek a könyvnek is pórusai vannak, arca van; ha nagyító alá tesszük, végtelenül gazdag életet fedezünk fel benne. Minél több pórusa van, minél több életszerűen megragadott részlet kerül egy arasznyi papírra, annál inkább irodalom.”

A turné állomásai
10. 27. Flora the Sweaterist
10. 29. Spirit Bliss Sárga könyves út
10. 31. Nem félünk a könyvektől

2 Comments Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s