Könyvajánló: John Grisham – A Kakas bár

“Nincs az a normális ember, aki odaáll egy bíró elé, és ügyvédnek adja ki magát.”


covers_492299.jpgÍró: John Grisham

Cím: A Kakas bár

Kiadó: Geopen

Kiadás éve: 2018

Oldalszám: 368

Pontozás: 4/5


John Grisham neve külön fogalom a jogi regényeket forgató emberek körében, és ez korántsem a véletlen műve. Zenghetnék ódákat az író tehetségéről és stílusáról, de azt hiszem érdemesebb azt megvizsgálni, hogy ezektől eltekintve mi teszi még sikeressé a szerző műveit, ez pedig nem más, mint a témaválasztás és a téma magabiztos kezelése: Grisham játszi könnyedséggel vezetgeti az olvasóit a jogi élet útvesztőjében. Többek között ez tette maradandó művé A céget, A pelikán ügyiratot és A végrendeletet is.

A Kakas bár esetében más a helyzet.

Bár a cselekmény alapvetően továbbra is szorosan összefügg a joggal, számomra a műnek a joghoz való viszonya inkább a parazitizmus, mintsem a szimbiózis iskolapéldája lehetne. Egy kicsit olyan ez, mintha a frissen kikelt cselekmény szépen körbekémlelt volna, kiválasztotta volna a jogot gazdatestnek, aztán szépen addig szívta magát vele, amíg kikerekedett a kis pocija. A gazdatestet azonban ez a kihasználtság vérszegénnyé tette. Félreértés ne essék, a regény egyáltalán nem rossz! A fentebbi hasonlattal csupán azt akartam mondani, hogy A Kakas bárnak talán a jog nem a legfontosabb és legerősebb aspektusa, de azért a cselekmény szépen fel/kihasználja a téma nyújtotta lehetőségeket.

nincs kiútA regény központi témája a jogi oktatás, annak korruptsága, valamit a diákok életét és megélhetését ellehetetlenítő hitelek. Ez az, ami megragadja az olvasó figyelmét, és kényszeríti rá, hogy lap lap után tovább olvasson, hiszen a felsőoktatásban való csalódás és a diákhitel súlya olyan témák, amelyek nemcsak az Egyesült Államok határain belül keltenek visszhangot, hanem a világ bármely pontján megértő olvasókra találnak, különösen az egyetemisták körében. Grisham az összeesküvés-elméletek bonyolult hálóját tárja elénk: a hitelügyletekkel foglalkozó intézetek és az értéktelen diplomákat gyártó egyetemek ördögi összefonódásával a gyanútlan hallgató-jelöltek a lelküket és további életüket teszik kockára a boldogulás reményében.

A regény főhősei – Gordy, Todd, Mark és Zola – olyan végzős jogi hallgatók, akik ráébredtek, hogy jól hangzó ígéretekkel és a fényes jövő illúziójával ugyan odacsalogatták őket az egyetemre, de a diplomájuknak nincs valós értéke és nem vár rájuk jól jövedelmező állás sem. A diákhitelt viszont akkor is vissza kell valamiből fizessék. Mit lehet ilyenkor tenni? Fejezzék be az egyetemet, és ugorjanak neki az ügyvédi vizsgának akkor is, ha tudják, a silány oktatás miatt semmi esélyük jól teljesíteni? Vagy lépjenek ki a rendszerből? Egy hirtelen tragédia következtében főszereplőink az utóbbi opciót választják. Felveszik a diákhitel utolsó részletét, és illegális ügyvédkedésbe kezdenek.

A főszereplők nehézségeinek és a hallgatókat ért igazságtalanságoknak a bemutatása érdekfeszítő olvasmánnyá teszi a regényt, valamint Grisham ügyesen játszik a törvénytelen praktizálás megjelenítésével is. Történetének azonban nem hősei vannak, csupán közvetítői: ebben a regényében nem a szereplők állnak a középpontban, hanem azok a visszaélések, amikre a szerző fel akarja hívni a figyelmet. Ezeknek a visszaéléseknek a súlyosságát bizonyítja egyrészt az, hogy a fiatalok csak úgy tudják felvenni ellenük a harcot, ha maguk is megsértik a törvényt, másrészt a befejező jelenetek (számomra) valószínűtlennek tűnő volta is mintha arra utalna, hogy reális, egyszerű megoldás nem áll rendelkezésre.

A téma mindenképpen aktuális, leendő jogi hallgatóknak pedig – az Atlanti óceánon innen és túl – kötelező olvasmány.


* A recenziós példányt nagyon köszönöm a Geopen Kiadónak. *

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s